Що класти у пасхальний кошик і що не можна святити в церкві на Великдень?
Відповідає протодиякон Іоанн Омельчук:
Для того щоб розібратися, що ж насправді можна класти до кошика, з яким ми вирушаємо до храму, нам потрібно розглянути і вникнути в зміст молитви, яку священик чи єпископ читає виключно в Пасхальний період, на освячення тих чи інших продуктів.
Отже, по закінченні Божественної літургії духовенство зазвичай виходить на середину храму і читає слова молитви:
«Призри Господи Иисусе Христе Боже наш, на брашна мяс, и освяти я, якоже освятил еси овна, егоже Тебе приведе верный Авраам, и агнца, егоже Тебе Авель во всеплодие принесе: подобне и тельца упитаннаго, егоже жрети повелел еси сынови Твоему заблуждшему, и паки к Тебе возвращшемуся: да якоже той сподобися Твоея благости насладитися, сице и освященных от Тебе, и благословенных насладимся в пищу всех нас. Ты бо еси истинная пища, и податель благих, и Тебе славу возсылаем со Безначальным Твоим Отцем, и Пресвятым, и Благим, и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь».
В цій молитві ми чітко чуємо, що можемо спокійно класти в кошик вироби з борошна – тобто, як прийнято називати спечений хліб (паску). Також мова йде про м’ясні продукти.
Відразу після цієї молитви йде наступна, котра звучить так:
«Владыко Господи Боже наш, зиждителю и содетелю всех, благослови млеко огустевшее, с нимже и яица, и нас соблюди во благости Твоей, яко да причащающеся их, Твоих независтно подательных даров исполнимся, и неизглаголанныя Твоея благости: яко Твоя держава, и Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь».
Ця молитва читається на освячення пофарбованих яєць, які символізують майбутнє життя, а також виробів з молока, а саме: сир, масло, бринза (випікають також сирну паску).
Отже, ми можемо виділити чотири основних компоненти:
Спечений хліб (паска) – символ воскресіння і небесного Царства;
Яйце – символ нового життя;
М’ясо – символ ягняти та душевної радості;
Молоко (сир, масло) – символ любові Бога до людини.
Також в українській культурі склалась чудова традиція освячувати і сіль, так як вона дуже цінувалась в древні часи, адже була великим дефіцитом серед простого народу.
Основною помилкою, яку дуже часто роблять люди, є те, що додають до звичайного переліку продуктів спиртні напої (зокрема вино «Кагор»), а також тютюнові вироби. Цього робити не слід, адже ніякого відношення випивка і тютюн до свята не мають. Кагор використовується на православних богослужіннях, але не освячується в кошику. За обідом спиртне не забороняється, хоч і не освячується.
Також варто відзначити ще один важливий момент відносно освячення пасхальних кошиків. У великих містах практикується освячення кошиків напередодні свята Пасхи, тобто у Велику Суботу після богослужіння. Для того, щоб в повній мірі насолодитись Пасхальним богослужінням і не турбуватись про те, щоб встигнути освятити продукти.
Сміливо можемо збирати тепер свої кошики. І пам’ятаймо, що основою свята Пасхи є богослужіння, яке несе основу радості воскресіння Христового, а продукти є доповненням свята, особливо для тих, хто дотримувався Великого посту.